Možnosti vzdělávání na venkově

6 . 12 . 2006

Zamyšlení nad možnostmi a formami celoživotního vzdělávaní na venkově bylo obsahem semináře, který se 5. prosince 2006 uskutečnil ve školící místnosti podnikatelského inkubátoru v Třanovicích.

Mnoho venkovských obcí se dnes potýká s citelným úbytkem nově narozených dětí a tím i s udržením chodu místní školy. Existence vlastní školy je přitom pro život obce velmi důležitá. Snad právě proto se seminář zamýšlející se nad možnostmi dalšího rozvoje vzdělávání na venkově, jenž proběhl v úterý 5. prosince 2006 v Třanovicích, setkal s takovým ohlasem návštěvníků. Přednášek i práce ve skupinách se zúčastnili jak starostové blízkých obcí, tak zástupci pedagogů.

V úvodu semináře vystoupil Mgr. František Eliáš, ředitel ZŠ a MŠ Bory, s příspěvkem "Jak jsme založili a vedeme naši komunitní školu v Borech". Cílem přednášky bylo podělit se s posluchači o zkušenosti z prvního roku fungování komunitní školy v Borech (kraj Vysočina) a poukázat na další možnosti rozvoje vzdělávání dospělých na venkově. Josef Březka, starosta obce Bory, poté prezentoval projekty "Komunitní obec Bory" a "Most do Evropy".

Po skončení přednášek se účastníci semináře rozdělili do dvou pracovních skupin, ve kterých hledali metodou brainstormingu odpovědi na vybrané okruhy otázek.

Seminář organizačně zajišťovala Škola obnovy venkova Třanovice. Místní akční skupina Pobeskydí akci podpořila vedením jedné z pracovních skupin. Více o podmínkách a zkušenostech se založením komunitních škol lze nalézt zde

Výstupy pracovních skupin

Odpovědi na zadané otázky, získané metodou brainstormingu jsou řazeny dle bodového ohodnocení, které jim přidělili účastníci jednotlivých pracovních skupin. Počet přidělených bodů je uveden u jednotlivých odpovědí v závorkách.

Pracovní skupina 1

Moderátor: Mgr. František Eliáš
(ředitel ZŠ a MŠ Bory, předseda Komunitní školy Bory, o.s., člen správní rady MAS MOST Vysočiny, o.p.s.)

Otázka 1: Jak zjistit co se lidé chtějí učit?

Prostřednictvím: informačního letáku (nabídky, ankety - 14), www stránek (5), dotazníku na děti (2), dní otevřených dveří ve škole (1), anonymní anketní schránky (1), rozhovoru, shromáždění, besedy, osobní návštěvy, ukázkové lekce, třídních schůzek, osobního kontaktu, zadání studie, zasílání sms, nabídky v místní TV, informačních e-mailů nebo prezentace.

Otázka 2: V čem se lidé (na venkově) potřebují vzdělávat?

V(e): komunikaci a výpočetní technice (8), ekologii (6), toleranci a vzájemné úctě (5)zdravém životním stylu a protidrogové problematice (3), dramatickém umění (1), účetnictví, zahradničení, styku s úřady, aranžování, řízení motorových vozidel, možnosti získat dotace pro soukromý sektor, vyplnění volného času pro své děti, chovatelství, včelařství, rybářství, myslivosti, umění relaxovat, výtvarných technikách, hudbě a hře na nástroje, pozitivní motivaci, řemeslech, místních tradicích, tanci, literární tvorbě, karate, břišních tancích, józe, cvičení maminek s dětmi, vaření, turistice, vzdělávání hasičů, agroturistice, podnikatelském minimu, šití, managementu, schopnosti najít uplatnění, výchově dětí, sborovém zpěvu, prevenci kriminality, literatuře, cykloturistice, marketingu, cestovním ruchu, práci s digitálním fotoaparátem, žurnalistice, modelářství nebo jízdě na koni.

Pracovní skupina 2

Moderátor: Mgr. David W. Novák, Ph.D.
(projektový manažer MAS Pobeskydí)

Otázka 1: Překážky - proč to u nás v obci nejde?

Překážky: nedostatek osobností, chybí schopný tým (5), strach z papírování (3), nezvyk vzdělávat se celý život (3), nechuť vedení obce (neochota - 2), neznalost věci (1), chybí osvěta, medializace, publicita, propagace (1), bariéry mezi skupinami lidí (1), osobní zájmy (jiného zaměření) (1), spolupráce škola × rodiče × občan (1), špatná komunikace mezi lidmi, nezájem občanů, nedostatek peněz, nedostupnost lektorů, technické podmínky ve školách, nezájem o měkké projekty, preference materiálního před duševním, nedostatek času, pochybnosti o úrovni komunitních škol, špatná zkušenost s předchozími aktivitami, nedostatečná podpora shora, osobní antipatie, lidský faktor, schází tradice, migrace nových obyvatel a chybějící identita s místem.

Otázka 2: Argumenty pro rozhodovatele v obci (starosta, zastupitelé, ředitel, učitelé)

Argumenty: záchrana pro školy (4), plnější využití budovy školy (3), zvýšení vzdělanosti obyvatel (3), image školy, obce (2), snadná dostupnost a malá finanční náročnost (2), bariéra proti emigraci (1), zvýšení úrovně života v obci, kultury (1), zlepšení mezilidských, rodinných, mezigeneračních vztahů (1), nový příjem pro školy (1), společné zájmy, využití volného času, možnost setkávání se a navazování kontaktů, prevence kriminality, zlepšení komunikace, podpora vzniku nových pracovních míst, zaměstnavatelnosti, využití vzdělaných lidí (mozků), zapojení osamělých lidí, přivydělání si učitelů, zvýšení prestiže starosty, propagace zdravého životního stylu, zvyšování kvalifikace úředníků, předávání a využívání zkušeností zíkaných v okolních obcích, zlepšení vzhledu obce, informace pro začínající podnikatele.